ONE VOICE, Page: 14 at 27/05/2025
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ – Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2025 Συρρικνώνεται το πρωτογενές πλεόνασμα παρά τις υπερεισπράξεις φόρων γράφει ο Γιώργος Παλαιτσάκης
Διαμόρφωση του πρωτογεvous πλεονάσματος του κρατικού προϋπολογισμού σε επίπεδο μόλις 44 εκατ. ευρώ πάνω από την πρόβλεψη που είχε τεθεί για το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους καταγράφουν νέα επικαιροποιημένα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ). Και αυτό συνέβη παρά το γεγονόε ότι οι εισπράξεις των φορολογικών εσόδων, κυρίως από τη φορολογία εισοδήματος και του Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ) υπερέβησαν τον στόχο που είχε τεθεί κατά 1 ,36 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με ία στοιχεία του ΓΛΚ, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο επίπεδο των 2,017 δισ. ευρώ, ελάχιστα πάνω από την πρόβλεψη για διαμόρφωσή του στο 1,973 δισ. ευρώ που είχε περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2025. Στις προηγούμενες περιόδου (Ιανουάριος, δίμηνο, τρίμηνο) η υπέρβαση της πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν πολύ μεγαλύτερη, καθώς είχε κυμανθεί από 534 έως 773 εκατ. ευρώ. Φαίνεται λοιπόν ότι μειώνονται αισθητά τα δημοσιονομικά περιθώρια για ουσιαστικές φόρο ελαφρύνσεις, παρά τις προς το αντίθετο διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα επιμέρους στοιχεία που ανακοίνωσε το ΓΛΚ, την περίοδο Ιανουάριου -Απριλίου 2025: 1) Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 22 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,361 δισ. ευρώ ή 6,6% έναντι του στόχου κυρίως εξαιτίας σημαντικών υπερβάσεων των προβλέψεων για τις εισπράξεις έμμεσων φόρων (ΦΠΑ, ΕΦΚ κ.λπ.), οι οποίες τροφοδοτήθηκαν από τις διαρκείς ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών πρώτη ανάγκη αλλά και τη πρόωρη είσπραξη μέρους του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, λόγω του ότι τέθηκε σε λειτουργία ήδη από τα μέσα Μαρτίου η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
Ειδικότερα για τους κυριότερους φόρους παρατηρούνται τα εξής: • Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 8,878 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 276 εκατ. ευρώ. • Τα έσοδα από τους ΕΦΚ ανήλθαν σε 2,189 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 61 εκατ. ευρώ. • Τα έσοδα από τους φόρους ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 1,339 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 193 εκατ. ευρώ. • Τα έσοδα από τους φόρους εισοδήματος ανήλθαν σε 7,598 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 655 εκατ. ευρώ εκ των οποίων: ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι αυξημένο κατά 590 εκατ. ευρώ, οι λοιποί φόροι εισοδήματος αυξημένοι κατά 192 εκατ. ευρώ, ενώ ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων μειωμένο κατά 126 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου λόγω εμπροσθοβαρούε πληρωμής των μηνιαίων δόσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους. 2) Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 20 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον στόχο. 3) Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσει» ανήλθαν σε 1 ,82 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,338 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025, εξαιτίας κυρίως της μη είσπραξη τον μήνα Απρίλιο (εισπράχθηκε στις 2 Μαΐου 2025) της πέμπτη δόσης ύψους 1 ,346 δισ. ευρώ από το ΤΑΑ. Ποσό 1,513 δισ. ευρώ αφορά έσοδα ίου ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 144 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. 4) Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 567 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 223 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. 5) Τα έσοδα τηε κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 899 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 51 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Από το ως άνω εισπραττόμενο ποσό των 899 εκατ. ευρώ, ποσό 108 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, σύμφωνα με τον στόχο. 6) Οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 2,256 δισ. ευρώ και είναι αυξημένες κατά 47 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2,209 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. 7) Τα έσοδα του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων ανήλθαν σε 1,621 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 144 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1 ,765 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. 8) Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 21,2 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2,98 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (24,187 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Αυτό οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των μεταβιβαστικών πληρωμών προς τους ΟΚΑ και λοιπούς φορείς γενικής κυβέρνησης κατά 1,617 δισ. ευρώ και των ταμειακών πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων κατά 436 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τα προαναφερθέντα ποσά δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομικούς όρους. Αξιοσημείωτες πληρωμές είναι: • οι μεταβιβάσεις προς τα νοσοκομεία και τις ΥΠΕ-ΠΕΔΥ ύψους 461 εκατ. ευρώ, • η μεταβίβαση ύψους 400 εκατ. ευρώ για την κάλυψη κόστους παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (ΥΚΩ), σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 55 του Ν. 4508/2017 (Α’ 200), • η επιχορήγηση ύψους 173 εκατ. ευρώ προς την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ) για την προμήθεια φαρμακευτικών σκευασμάτων, προϊόντων και υπηρεσιών υγείας, για λογαριασμό των δημόσιων νοσοκομείων, • οι επιχορηγήσεις προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ) ύψους 119 εκατ. ευρώ και • η επιχορήγηση προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ύψους 92 εκατ. ευρώ. Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 2,611 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 736 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025.